detoks

Dla kogo detoks? Czy oczyszczanie sokami to dobry pomysł?

Czy detoks to dobry pomysł dla Ciebie?

Jeśli akurat nie jesteś w ciąży, nie karmisz piersią i nie dolegają Ci żadne poważne dolegliwości, podczas których bierzesz leki – spokojnie możesz poddać się detoksowi.
Szczególnie sugerowany jest osobom, które czują ociężałość, senność, apatię, wyczerpanie.

Jest kilka zasad, które powinny być przestrzegane podczas detoksu.

Kiedy absolutnie nie powinieneś/nie powinnaś stosować detoksu?

  • jesteś w ciąży lub karmisz piersią
  • masz niedowagę lub anemię
  • jesteś cukrzykiem typu I
  • cierpisz na niewydolność nerek albo ciężką niewydolność wątroby
  • jesteś w trakcie przepisanej przez lekarza kuracji lekami

Jak rozpocząć detoks?

Podejdź do tego z głową. Nie porywaj się na tygodniowe oczyszczanie. Zacznij spokojnie od krótkiego programu. Idealny będzie detoks jednodniowy albo weekendowy. Dlaczego? Długi program detoksyfikacyjny jest łatwo przerwać z powodu głodu. Gdy twój organizm już się przyzwyczai do detoksu, możesz sukcesywnie wydłużać czas jego trwania.

detoks

Jak wygląda detoks jednodniowy i weekendowy?

Detoks, który trwa zaledwie dobę, lub 48 godzin opiera się wyłącznie na świeżo wyciskanych sokach owocowych i warzywnych, które pomagają w regeneracji organizmu i oczyszczają krew i tkanki z substancji toksycznych.

Dłuższe plany detoksyfikacyjne składają się z kilku etapów.
Rozpoczyna się od płynów, by następnie do diety stopniowo włączać surowe owoce i warzywa. Później gotowane warzywa i brązowy ryż, ziarna zbóż oraz jogurty z żywymi kulturami bakterii. Na sam koniec wprowadzane są ryby.

Efekty uboczne detoksu.

Detoks jest dobry dla naszego zdrowia, ale podczas jego stosowania mogą pojawić się efekty uboczne. Możesz odczuwać zmęczenie, bóle mięśni, możesz mieć huśtawki nastrojów, czy bóle głowy, mogą pojawić się również problemy skórne. To normalne objawy, które pojawiają się, gdy toksyny opuszczają twoje ciało. Musisz uzbroić się w cierpliwość i przeczekać ten nieprzyjemny czas, a gdy wszystkie objawy uboczne miną, poczujesz się młodziej i zdrowiej. Twoja skóra nabierze blasku a włosy i paznokcie będą wyglądały zdecydowanie lepiej. Ogólny stan zdrowia się poprawi.

Jak dbać o siebie po detoksie?

Po zakończeniu detoksu powoli wracaj do normalnej diety. Nie rzucaj się od razu na tłuste potrawy, nie funduj sobie 5 pączków. Jeśli możesz – najlepiej nie wracaj do alkoholu i kofeiny. Zrezygnuj z palenia papierosów. Wyeliminuj z diety wysoko przetworzoną żywność. Kontynuuj dobre nawyki żywieniowe – a Twój organizm będzie Ci za to bardzo wdzięczny.

PLAN NA DETOKS JEDNODNIOWY

Najlepiej wybierz dzień, kiedy masz wolne, ponieważ cały dzień oparty jedynie na płynach może być ciężki do przetrwania, jeśli będziesz musiał/musiała wykonywać ciężką pracę fizyczną lub umysłową. Poświęć sobie jeden dzień. Tego dnia wyłącz komórkę, nie włączaj komputera, odpuść sobie telewizję, odwołaj wszystkie spotkania. Poczytaj książkę, posłuchaj spokojnej muzyki, pomedytuj. Zrelaksuj się, skup się na sobie. Pod koniec dnia, nawet jeśli będziesz odczuwać zmęczenie, to będzie to zmęczenie zupełnie inne niż to, które towarzyszy ci notorycznie co wieczór.

Jak zacząć?

  • Rano

Załóżmy, że budzisz się około 9 rano. Tuż po wstaniu wypij szklankę letniej lub ciepłej wody z kilkoma kroplami cytryny. W ten sposób przepłuczesz nerki.
Pół godziny później, około 9:30 sięgnij po sok, który Cię rozbudzi, np. cytrusy+jabłko+ananas.Później weź ciepły prysznic, zrób sobie automasaż, nakremuj ciało. Poczuj się dobrze w swojej skórze. Minęło kolejne pół godziny. Jest mniej więcej 10 rano. Idź do kuchni, zrób sobie zieloną herbatę albo zaparz zioła (np. miętę pieprzową). Jesteś rozbudzony/rozbudzona. Możesz trochę się poruszać. Idź na spacer albo basen, poćwicz jogę. Gdy skończysz, znów sięgnij po szklankę wody z cytryną, albo zioła.

  • Popołudnie

Zbliża się godzina 13, pora obiadowa. Twój organizm domaga się kalorii. Zaspokój głód sycącym sokiem. Sięgnij po sok z marchwi z dodatkiem zieleniny. Jeśli czujesz bardzo uporczywy głód i uważasz, że detoks na samych sokach nie jest dla ciebie, przygotuj sobie domowego „Kubusia”. Do soku z marchwi wrzuć pokrojonego banana i zblenduj wszystko na gęsty koktajl. Teraz masz czas dla siebie. Poczytaj trochę, pomedytuj. Możesz się również zdrzemnąć. Masz na to czas. To Twój dzień. Około 15 wypij kolejną szklankę wody lub herbaty ziołowej. O tej porze Twój poziom cukru we krwi może być już nieco niski. Sięgnij po kaloryczny sok z truskawek, jagód, żurawiny czy mango. Znów masz czas dla siebie. Wiesz o tym, że w ciągu dnia należy wypić 8 szklanek wody? Jest mniej więcej 17, może 18 – czas na kolejną szklankę wody lub ziołową herbatę oraz książkę, lub inne przyjemności.

  • Wieczór

Na płynną kolację sugeruję sok, który zaspokoi Twój głód. Bazą niech będzie sok z jabłek lub gruszek. A do tego zblendowany ananas z bananem kilka fig i tarty imbir. Połóż się spać nie później niż o 22. Jeśli będziesz mieć problemy z zaśnięciem, sięgnij po herbatkę z melisą albo rumianek.
Rano, gdy się obudzisz, rozpocznij dzień od wody z cytryną, a potem zjedz lekkie śniadanie.

Co po detoksie?

Powtarzaj takie jednodniowe oczyszczanie raz na tydzień. Do tego stosuj rozsądną dietę bogatą w warzywa, owoce, chude mięso, nabiał, złożone węglowodany i dobre tłuszcze. Po 2-3 tygodniach pojawią się pierwsze efekty: zdrowsza cera, więcej energii i mniej na wadze. Powodzenia.

comments